Subsea skal kurere matteskrekk

En ny måte å løse matematikkoppgaver på skal rekruttere unge hoder til subseaindustrien.

Published: 23 March 2011

Etter initiativ fra NCE Subsea utarbeider MediaCircus og VilVite et læringstilbud om undervannsteknologi for elever fra 9. klasse ungdomsskole til 1. klasse videregående.

Øke interessen for realfag og subsea

Målet er å øke interessen for realfag og bidra til rekruttering til yrker innen undervannsteknologi, da det oppleves at studenter og elever ikke kjenner til de spennende utfordringene som venter under havoverflaten.

- Næringen har etterspurt et verktøy som kan bidra til økt rekruttering, sier Tone Røkenes, som har ansvaret for rekruttering og kompetanse i NCE Subsea. - Bedriftene har vist stor positivitet til prosjektet, og vi tror SIM Subsea vil bidra til at unge ser karrieremuligheter i regionen.

Minsker matteskrekken gjennom dataspill

For mange elever er matematikkfaget den store skrekken og mange mister motet i tidlig alder. Ved å løse mattematikkoppgaver på denne måten skal elevene hjemme og på skolen blir mer motiverte og selvhjulpne i læringsprosessen. Tilbudet har utgangspunkt i et besøk til et Vitensenter.

Tilbudet skal videreføres til en klasseromsmodell gjennom et elektronisk læringstilbud utformet som et dataspill. Her får elevene praktisere mattematikk i forskjellige vanskelighetsgrader i spennende oppdrag under vann. Dette vil gi elevene en mestringsfølelse, i tillegg til en forsmak på hva subseaindustrien har å tilby.