Lovpriser fellestur til Houston

Hun var usikker på nytteverdien av en fellestur til OTC i Houston, men ble overtalt til å bli med. I ettertid kan ikke Yvonne Torgersen hos Norske Ventiler få lovpriset turen og utbyttet av den nok.

Published: 29 May 2008
- Jeg oppdaget mulighetene og vårt potensiale som ligger i dette markedet. Jeg har alltid visst at markedet rundt Mexicogulfen har vært stort, men å se det med egne øyne er noe helt annet, sier Yvonne Torgersen.
 
Suksessbedrift
Hun er administrerende direktør for suksessbedriften Norske Ventiler. På tre år har de doblet omsetningen fra 17 til 34 millioner kroner. Mye av forklaringen til suksessen ligger i at Norske Ventiler har valgt å gjøre det motsatte av det mange av konkurrentene gjør. De fokuserer på kvalitet og rask levering i stedet for masseproduksjon. De leverer også ventiler i eksotiske materialer som titan, 6Mo og super duplex.
 
- Vi har lang erfaring med leveranser av ventilene som møter ekstreme krav. Denne kompetansen kan uten tvil også overføres til andre markeder, som for eksempel Mexicogulfen, sier Torgersen.
 
Enorme muligheter
Selskapet har de siste tre årene endret markedsprofil, hvor satsing i det internasjonale markedet har vært et viktig fokusområde. De har hatt en positiv utvikling internasjonalt og har agenter både i USA og England, men hovedmarkedet er fremdeles Nordsjøen.
 
Da Hordaland Fylkeskommune inviterte Norske Ventiler til å reise sammen med Hordalandsdelegasjonen til OTC var hun imidlertid usikker på den praktiske nytterverdien av en slik tur.
 
- Vi var inne i en travel periode og jeg hadde mye å gjøre her hjemme. Derfor var jeg noe usikker på om det var riktig av meg å prioritere en slik tur akkurat da, sier hun. Hennes egen markedssjef fikk imidlertid overtalt henne til å bli med. Det er hun veldig glad for i dag.
 
- Det å være på OTC og se hvilke muligheter som er der borte har gitt meg en ny gnist. Vi kommer definitivt til å styrke vår satsing i Houston. Hvordan vi gjør det har vi imidlertid ikke tatt noen beslutning på enda, sier Torgersen.
 
Skryter av opplegget
Hennes betenkeligheter mot å delta på en slik tur er borte som dugg for solen. Hun mener at små eller mellomstore bedrifter, slik som dem selv, som ikke har alle de rette kontaktene, lett kan ha en begrenset nytteverdi av å reise alene.
 
- Utbyttet av å reise på en stor messe som OTC blir garantert mye bedre dersom man er med på en slik tur, sier Torgersen. Hun forteller at de som hadde ansvar for opplegget, blant annet sørget for at de sov på de rette hotellene og at de var på de rette sosiale arrangementene.
 
- Å etablere seg internasjonalt handler veldig mye om å bygge nettverk. Hadde jeg reist alene hadde jeg ikke visst hvilke hotell det var smartes å sove på, og jeg hadde heller ikke havnet på de rette sosiale arrangementene. Dermed hadde jeg heller ikke fått treffe alle de rette menneskene, sier Torgersen, og legger til at dette er kontakter som er gull verd den dagen de har bestemt hvordan de skal innrette seg mot det amerikanske markedet.
 
I tillegg til byggingen av nettverk fikk delegasjonen også en rekke foredrag fra norske bedrifter som er på plass der borte ? bedrifter som har vært på nøyaktig samme sted som Norske Ventiler er i dag.  - Å lytte til deres erfaring var også utrolig nyttig. Man ser at det er mulig og at andre har fått det til. Det er utrolig inspirerende, sier Torgersen.
 
Må bytte navn
Dersom Yvonne skal se litt inn i glasskulen, ser hun for seg at Norske Ventiler om fem år er en internasjonal ventilprodusent - fremdeles best på kvalitet og leveringstid.
 
- Men jeg skal innrømme at det for oss som er vant til små forhold, så er det litt skremmende å skulle etablere seg i dette enorme og uoversiktelige markedet. Derfor er det veldig viktig å ha de rette kontaktene som man kan få noen gode råd og litt veiledning av. Vi har nå tatt de første små skrittene i riktig retning, nå må vi bestemme hvordan vi skal gå videre. Det som uansett er sikkert er at vi skal til Houston, sier Torgersen.
 
En annen ting er imidlertid også sikkert - selskapet må ha et nytt navn. - Som en internasjonal bedrift kan vi ikke hete Norske ventiler - det er det ingen som forstår. Hva navnet blir får vi se på etter hvert, smiler Yvonne Torgersen. 
 
 
Tekst og foto: Torgeir Hågøy, Distinkt Kommunikasjon