Verdens feteste subsea-spill

Prøv deg som ROV-pilot! Verdens feteste subsea-spill venter de besøkende når VILVITE-senteret i Bergen åpner dørene 31. mai. NCE Subsea er ansvarlig for utvikling og finansiering av subsea-simulatoren i havpaviljongen.

Published: 23 May 2007
En av de tre hovedpaviljongene ved kunnskapssenteret vil ha temaet hav og være reservert undervannsteknologi og det maritime miljøet.
 
NCE Subsea sammen med våre hovedsponsorer Aker Kværner Subsea og Ocaneering står for subsea-delen av paviljongen. Bennex, Framo Engeneering og Underwater Technology Foundation (UTF) er også med på å finansiere subsea-utstillingen.
 
Opplevelse
 
Å gi de besøkende opplevelsen av et moderne, høyteknologisk eventyr er hovedmotivet bak engasjementet i VILVITE-senteret.
 
- NCE Subsea synes dette informasjonstiltaket, som er spesielt rettet mot ungdom, er så viktig at vi gjør dette uten å ha fullfinansiert løsningen. Fortsatt mangler 500.000 kroner, sier daglig leder Trond Olsen i NCE Subsea.
 
Trygt plassert i en original ROV pilotstol skal publikum få anledning til å prøve seg som ROV-operatør, navigere ned mot Ormen Lange og utføre en enkel arbeidsoperasjon. Operasjonen er lagt opp som et dataspill, der det vil bli mulig å gjennomføre på tid.
 
- De besøkende skal få en tilnærmet autentisk opplevelse av å være i en ubåt i neddykket tilstand, lover prosjektleder Jon Oddvar Hellevang i CMR Instrumentation som i disse dager nærmest jobber døgnet rundt for å få alt på plass til åpningen.
 
Simulering i 3D stereo
 
Realismen er det teknologibruken som skal sørge for. En MIMIC treningssimulator fra Oceaneering danner basis for applikasjonen. Det spesielle for denne installasjonen er 3D stereo visualisering som skal gi de besøkende en unik mulighet til å oppleve undervannsmiljøet på nært hold.
 
Resultatet vises med to par projektorer mot en buet storskjerm. Den buede skjermen er 2,5meter høy, hele 6,3 meter bred og har 120 graders åpningsvinkel. Spilloperatøren som er plassert i sentrum vil nærmest være omsluttet av bilder. Med 3D-briller vil publikum få følelsen av å sitte inne i simulatoren, sier prosjektlederen. 
  
Unik opplevelse
 
De besøkende kan forvente seg en unik opplevelse. Dataspill i subsea-miljø er ikke akkurat hyllevare, verken for spill-entusiaster eller for ROV-leverandører. Å kombinere de to verdenene har vært en utfordring, konstaterer Hellevang.
 
For besøkende vil forhåpentligvis møtet med Ormen Lange gi inspirasjon til å søke mer kunnskap om undervannsteknologi og de mange og spennende utfordringene som dette miljøet har å tilby. Forhåpentligvis vil opplevelsen bidra til rekrutteringen av nye generasjoner undervanns-eksperter.
 
De som allerede kjenner subsea-miljøet, vil kanskje nikke gjenkjennende til animasjonen fra Ormen Lange, og more seg over hvordan de avanserte arbeidsoperasjonene på havbunnen plutselig kan utføres på en enkel måte, ja nærmest som en lek.